Omnichannel

“Vroeger was alles beter” zal je ons niet snel horen zeggen.
“Vroeger was het veel simpeler” misschien wel.

Toch als we het hebben over de veranderende distributiewijze bij bedrijven en merken. De keten van distributiekanalen was enkele decennia geleden heel wat eenvoudiger. Van producent naar winkel en van winkel naar klant. Zo klaar als een klontje.

Dankzij de komst van het wereldwijde web, is dat klontje toch ietwat troebel geworden. Bedrijven en merken ervaren een geheel andere flow in hun distributiemarkt. Klanten gaan online shoppen en zoeken zelf naar hun product. Dit doen ze via hun favoriete online kanalen; webshops, sociale media,… Hierdoor kunnen bedrijven zich vaak niet langer toespitsen op de tussenleverancier (winkel) als enige verkoopkanaal en starten ze zelf met online verkoop. Ze staan echter voor een dilemma; Hoe kunnen ze rechtstreekse verkoop aan de eindklant genereren zonder hun tussenleverancier voor de borst te stoten? Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat ze zichzelf niet kannibaliseren? …

Op welke manier positioneren we ons in deze veranderende markt?

Dat is vandaag de dag dé grote strategische uitdaging voor bijna elk bedrijf. Naast het uitvoeren van deze denkoefening, is het belangrijk een slimme visie te ontwikkelen die ook de vertaalslag naar de praktijk maakt. Prijzen, marges, kick-backs en andere online spelregels spelen hierin de hoofdrol. Vervolgens afwachten en achterover leunen? Helaas. Een heldere strategie en nauwgezette visie hebben nood aan een slimme technologische implementatie, uiteraard mét de juiste producten. Ook hiervoor ben je bij Tracs Systems aan het juiste adres.

Tracs Systems is jouw ideale partner voor advies én uitrol. We helpen je doorheen het hele proces van transitie en distributie. Van strategisch advies en een creatieve invulling tot de technologische implementatie van de juiste producten en de integraties met achterliggende systemen.

Dit deden we eerder al bij Bioracer. Benieuwd naar hun verhaal? Lees dan zeker verder.

E-commerce en een online distributiesysteem

Hoe kunnen we het onze klant zo makkelijk mogelijk maken? Deze vraag vormt de rode draad in het gehele e-commerce plan van Bioracer. De doelstelling was om een omnichannel-strategie te ontwikkelen die de klant en zijn beleving steeds centraal stelt. Samen met het team van Tracs Systems, heeft Bioracer een e-commerce strategie uitgewerkt met respect voor hun offline verkoopkanalen.

Meedenken en verder kijken dan de techniek.

Het team van Tracs Systems denkt procesmatig mee en zet de juiste systemen en producten in gang.

De omnichannel strategie van Bioracer steunt op 3 belangrijke pijlers:

  • pro-actief: we laten de klant niet zelf zoeken maar gaan hem/haar pro-actief benaderen
  • personalisatie: de klant kan zelf de maat, kleur, uitvoering van de gewenste fietskledij kiezen
  • zero-effort: online aankoop gebeurt probleemloos en snel, met slechts een enkele druk op de knop wordt de bestelling aan huis geleverd.

Wanneer je online fietskledij van Bioracer gaat shoppen, kom je al snel op de We make you faster-pagina van Bioracer terecht. Hier kan je als particuliere klant makkelijk en snel een online aankoop doen. Staat dit dan niet haaks op de huidige offline distributiekanalen van Bioracer? Helemaal niet want daar heeft het e-commerce team een slimme oplossing voor bedacht. Bij elke online aankoop via de website van Bioracer kan je de code van jouw lokale dealer ingeven. De klant kan op deze manier genieten van de lokale service (bijvoorbeeld ruilen bij verkeerde maat, aankoop aanvullende accessoires, etc.) én de winkel geniet van een interessante kickback-fee.

Zowel de klant, tussenleverancier als producent zijn op deze manier tevreden over het verloop van de vernieuwde omnichannel strategie.

Ben jij op zoek naar één partner voor de juiste omnichannel-strategie én oplossing?